Tevreden patiënt mist soms informatie en betrokkenheid fysiotherapeut

Patiënten zijn in het algemeen tevreden over hun fysiotherapeut >. Zij waarderen hun behandelaar gemiddeld met een 8,5 >. Wel zegt een kwart van de patiënten beter geïnformeerd > te willen worden over de kosten en het aantal behandelingen voorafgaand aan het behandeltraject >. 15% van de ondervraagden mist betrokkenheid van hun behandelaar bij het behandelproces.

Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland > naar oefen- en fysiotherapeuten. Aan het onderzoek deden bijna achtduizend mensen mee die nagenoeg allemaal in het afgelopen jaar een behandeling ondergingen. Van de deelnemers, met een gemiddelde leeftijd van 61 jaar, heeft 84% één of meer chronische aandoeningen.

Informatie
Van de ondervraagden zegt 45 procent dat de oefen- of fysiotherapeut voor de behandeling begon niet heeft gezegd hoeveel het zou gaan kosten. Ook over de duur van de behandeling is vaak vooraf geen informatie gegeven. Bijna de helft van de mensen zegt dat ze vooraf niet wisten hoe lang de behandeling zou gaan duren. Dianda Veldman, directeur van Patiëntenfederatie Nederland: “Een kwart van de patiënten wil beter geïnformeerd worden over de kosten en het aantal behandelingen. Dat is niet in alle gevallen exact te voorspellen omdat het vaak gaat om maatwerk. Maar we willen wel dat een therapeut vooraf de patiënt altijd goed informeert over wat hij kan verwachten, ook ten aanzien van het effect van de behandeling.”

Tevreden, soms ontevreden
Dat patiënten over het algemeen tevreden zijn over de fysio- of oefentherapeut, komt met name door de deskundigheid van de therapeut, het effect van de behandeling en de persoonlijke aandacht voor de patiënt. De ondervraagden zeggen onder meer: “Zeer deskundig en grondig”, “verbluffend resultaat van de behandeling” of “goede uitleg en diagnose”.

Toch geeft vijftien procent van de totale groep deelnemers aan dat de therapeut geen betrokkenheid toont bij het behandelproces. Ook zegt 15% dat zij (nagenoeg) geen inspraak hadden bij de keuze voor een behandeling. “Ik vind dat de fysio- en oefentherapeuten zich dit aan moeten trekken”, zegt Dianda Veldman. “Het is belangrijk voor het resultaat van de behandeling dat de therapeut zich betrokken en belangstellend opstelt. En we willen ook dat hij/zij altijd met de patiënt de behandelopties bespreekt zodat ze samen kunnen beslissen wat het beste is.”

Verbeteren
Patiëntenfederatie Nederland pleit voor betere informatievoorziening en voor duidelijke richtlijnen. Hiervoor zijn zowel zorgverzekeraars als de therapeuten aan zet. Dianda Veldman: “Voor de korte termijn roepen wij beide partijen op om hun informatievoorziening op orde te brengen. Informeer patiënten/verzekerden altijd goed en tijdig over kosten en vergoedingen. Hierover hebben we kort geleden nog formele afspraken gemaakt.” Op ZorgkaartNederland.nl is nu al enige informatie te vinden over zorgaanbod van fysio- en oefentherapeuten, en delen patiënten hun ervaringen met elkaar.

Patiëntenfederatie Nederland wil samen met de beroepsorganisaties van therapeuten ZorgkaartNederland > uitbreiden met meer relevante keuze-informatie. Dianda Veldman: “Voor de lange termijn hameren wij op duidelijke richtlijnen zodat behandelaar en patiënt vooraf de criteria kennen voor het starten en stoppen met een behandeling. Dat neemt niet weg dat als patiënten maatwerk nodig hebben, ze dit nog steeds moeten krijgen. Wij gaan daarover graag in gesprek met de therapeuten.”

Benieuwd naar het volledige rapport? Lees het hier >

Heeft u een vraag over de organisatie van uw behandeling?   Stel uw vraag

Patientenfederatie Nederland

kinder-fysiotherapie-hoofdpijn-fysiosportief-groningen

Olga helpt mee aan de behandeling van hoofdpijn bij kinderen

Fysiotherapeuten in de eerste lijn zien steeds vaker kinderen met hoofdpijn. Hoe geven we deze kinderen de beste zorg? Wanneer moeten we doorverwijzen? Hoofdpijn is, samen met longproblemen, eczeem, ...

fysiotherapie-vergoeding-2019-fysiosportief-groningen

Zo maak jij een slimme keus voor je fysiotherapie in 2019

Ieder jaar kun je in december en januari je zorgverzekering aanpassen, of overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Een wijziging is snel geregeld. Maar welke wil je maken? Weet jij bijvoorbeeld h...

fysiosportief-mijn-fysiosportief

Het KNGF beveelt voor 2019 deze aanvullende verzekeringen aan

Ieder jaar selecteert het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie de beste aanvullende verzekeringen voor fysiotherapie. Dit jaar konden zij slechts 17 aanvullende polissen vinden die le...