fysio-leon-meijer-groningen

Fysiotherapie voor Kitesurfers van KiteMedical

Onze Sportfysiotherapeut Leon Meijer behandelt met KiteMedical Kitesurfers. Hierover is een artikel geplaatst op The Kite Mag.

De verkeerde landing en meteen voel je de pijn in je lichaam. Terwijl je op land wordt gebracht, denk je aan je gebroken dromen. Het is niet een ongewoon verhaal en veel professionele rijders gaan in de loop van hun carrière door deze ervaring – vaak meer dan eens. Dankzij het KiteMedical team, gevestigd in Nederland, zijn er echter veel rijders die snel kunnen herstellen en rehabiliteren en nog steeds op het hoogste niveau meedoen. Youri Zoon en Ruben Lenten bijvoorbeeld …
Lees verder

Vertrouwen in fysiotherapeuten hoog volgens Barometer Vertrouwen van het NIVEL

Het vertrouwen in huisartsen, specialisten en fysiotherapeuten is over de laatste jaren stabiel en hoog. Hoewel het vertrouwen in ziekenhuizen iets lager is, doen ook zij het over het algemeen goed. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van 2016 uit de Barometer Vertrouwen van het NIVEL.

Vertrouwen in de gezondheidszorg is cruciaal. Als patiënten geen vertrouwen hebben in zorgverleners, zorginstellingen of de gezondheidszorg, dan zullen ze minder snel medische hulp zoeken of de adviezen opvolgen. Daarom meet het NIVEL regelmatig het vertrouwen in beroepsgroepen zoals huisartsen, medisch specialisten, verpleegkundigen of fysiotherapeuten, en het vertrouwen in instellingen zoals ziekenhuizen of verpleeghuizen.

Barometer Vertrouwen
De Barometer Vertrouwen in de gezondheidszorg geeft het publiek vertrouwen weer in een aantal sectoren, instellingen en personen. Gegevens over het publiek vertrouwen worden sinds 1997 om het jaar gemeten binnen het Consumentenpanel Gezondheidszorg. Bezoekers van de Barometer Vertrouwen kunnen hun eigen grafiek samenstellen door sectoren, instellingen en personen en de jaren waarin ze geïnteresseerd zijn aan te vinken. Klik hier om de Barometer Vertrouwen te raadplegen.

Consumentenpanel Gezondheidszorg
De gegevens in de Barometer Vertrouwen zijn verzameld binnen het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL. Dit panel bestaat sinds 1992 en is opgezet om onder de algemene bevolking in Nederland meningen en kennis over de gezondheidszorg en de verwachtingen en ervaringen hiermee te meten. Het panel bestaat momenteel uit ongeveer 12.000 personen van 18 jaar en ouder.

Fysioforum

fysiotherapie-stage-luca-korber

Stagiair Fysiotherapie Luca Körber

Na mijn schooltijd in Duitsland heb ik een tijdje in Zuid-Amerika gewerkt, en ben ik hierna met de opleiding fysiotherapie aan de Hanzeschool in Groningen begonnen. Mijn passie voor bewegen en binnen de bewegingswereld steeds weer iets nieuws te ontdekken maakte voor mij een groot deel uit om fysiotherapeut te willen worden.

In mijn vrije tijd ga ik het liefst het water op om te kitesurfen of rots klimmen. Verder hou ik van krachttraining en stretching, turnen en van beweging in het algemeen.

Het motiveert mij om met de patiënt het hele behandelproces te doorlopen, b.v. na een sportblessure tot hij uiteindelijk weer kan sporten. fysiosportief is de juiste stageplek voor mij, omdat ik hier met een heel gevarieerd patient-populatie kan werken. Omdat elk fysio zijn eigen specialisatie heeft binnen de praktijk, heb ik de mogelijkheid mijn kennis uit te breiden; van manuele therapie en sport revalidatie tot dry needling.

Zodra ik afgestudeerd ben, zou ik eerst graag een tijdje willen werken, en hierna eventueel een master in manuele therapie of sportfysiotherapie willen doen. Dry needling en de feldenkrais methode zijn ook specialisaties waar ik me in wil verdiepen. Ik heb tot nu toe stages gelopen in zwitserland en bij Ajax-capetown in Kaapstad. Ik loop stage bij fysiosportief tot eind juni. Wellicht zult u mij daar weleens zien!

Met een krachtige houding presteer je beter

Rode konen van de zenuwen, trillende handen bij een speech, piekeren of het je allemaal wel gaat lukken. Allemaal tekenen dat je gespannen bent. Door die stress presteer je minder goed dan je zou kunnen.

Het kan ook anders. Amy Cuddy, Amerikaans sociaal psycholoog en docent aan de Harvard University heeft onderzocht hoe je het best kunt omgaan met spanning en beter kunt presteren. Je kent haar misschien wel, van haar Ted Talk ‘Your body language shapes who you are’.
Cuddy heeft nu haar onderzoeksresultaten uitgewerkt in haar boek ‘Presence. Onverschrokken je grootste uitdagingen aangaan’. Omdat we allemaal wel eens te maken hebben met een situatie waar we tegenop zien, deel ik graag een paar van haar tips.

#1 Focus op het moment
Wanneer je gespannen bent ga je piekeren over allerlei dingen, zoals het eindresultaat (krijg ik het wel voor elkaar?) of de mening van de ander. Je geeft aan allerlei dingen aandacht –  behalve aan hetgeen dat je op dat moment moet doen. Daardoor ben je minder gefocust op dat werkelijk belangrijk is en kom je bovendien onzeker over. In plaats daarvan kun je je veel beter richten op het moment zelf en wat je op dat moment moet doen. Of het nou een pitch voor investeerders is of een lastig gesprek met een medewerker: richt je niet te veel op het resultaat dat je wilt behalen. Houd de focus op je kerntaak van dat moment: dan neem je je publiek vanzelf mee. Zo kom je vol vertrouwen over en voorkom je zogenaamde ‘trappenwijsheid’: dat je achteraf, na uitgebreid analyseren en piekeren, ineens weet je wat je had moeten zeggen.

#2 Gebruik de kracht van lichaamstaal
Wanneer je blij bent, ga je lachen. Wanneer je je zelfverzekerd voelt, dan neem je een stevige en brede houding aan: je doet je kin omhoog, draait je schouders open en neemt relatief veel ruimte in. Het werkt ook andersom, zo ontdekte Cuddy. Neem twee minuten een krachthouding aan, en je gaat je als vanzelfsprekend zelfverzekerder voelen. Hetzelfde geldt voor een zogenaamde machteloze houding: voorover gaan zitten, je schouders naar elkaar toe buigen, je kin naar de borst toe brengen. Dat is een houding die je normaal gesproken aanneemt wanneer je je machteloos en kwetsbaar voelt. Wanneer je die houding aanneemt, dan ga je je ook vanzelf machteloos voelen. Even in een krachthouding staan maakt dat de hormonen gaan stromen, je zelfverzekerder voelt en met net iets meer lef naar binnen stapt. Iedere keer dat je dat doet, neemt je zelfvertrouwen toe. Maar dat niet alleen: je krijgt ook mentaal een meer open houding: je bent creatiever, ziet meer mogelijkheden en staat open voor andermans ideeën. Je gesprekspartner merkt dat. Hij vindt je vriendelijker en betrouwbaarder – en zo win je aan invloed. Kortom: niet Red Bull, maar kracht geeft je vleugels.

#3 Leg je mobieltje wat vaker weg
Wanneer je op je mobieltje kijkt, dan neem je vanzelf een minder brede houding aan. Je gaat voorover zitten, buigt je hoofd naar voren en brengt je schouders bij elkaar. Doe je dit vaak, dan krijg je vaker last van hoofd- en nekpijn. Dit komt omdat je hoofd relatief veel zwaarder wordt.
Wat verrassender is: je zelfvertrouwen neemt af, zo ontdekte Cuddy. Dat komt om je vaker in de machteloze houding zit. Hoe langer ineen gekrompen, hoe minder je persoonlijke kracht. Wel een beetje wrang: je gebruikt je smartphone vaak juist om productiever te worden: even nog een paar mailtjes wegwerken. In plaats daarvan ondermijnt het je assertiviteit en daarmee je effectiviteit…

#4 Verander in kleine stapjes
Denk nu niet gelijk: ‘ik kijk nooit meer op mijn smartphone’ of ‘voortaan sta ik de hele dag in een krachthouding’. Want dat is zó ambitieus dat het vast en zeker een keer mislukt. En wanneer iets een keer mislukt, dan denk je al gauw: ‘het lukt me nooit’, om de moed vervolgens maar helemaal op te geven.
Beter kun je langzaam naar je doel toewerken en kleinere, concrete veranderingen voornemen. Die kun je dan als een gewoonte gaan hanteren. Bijvoorbeeld: ‘De komende week leg ik elke dag mijn telefoon een kwartiertje bewust weg.’ De kans is dan groot dat je het meteen de eerste dag doet en de volgende dag denkt ‘ach, dat was niet zo veel moeite’ en het nog een keer doet. En zo kun je die gewoonte uitbreiden en steeds meer veranderen.

#5 Probeer het maar eens
In haar boek geeft Cuddy meer praktische tips. Probeer ze maar eens, voor dat je zo naar de volgende vergadering loopt. Even in een krachthouding staan: handen op je heupen, glimlachen en de kin naar voren. Doe het op je kamer, of als het ongemakkelijk voelt, even in een ruimte waar niemand je ziet.

Yolanda van Heese op MT

Vijf signalen dat je meer sport dan goed voor je is

Sporten zoals fitness of personal training zijn een goede manier om je lichaam gezond te houden, fit te blijven en een gezond gewicht te behouden. Daarnaast maakt het je sterker en helpt het tegen stress. Maar je kunt ook te veel sporten en dan heeft het juist negatieve effecten.

Let dus goed op dat je niet te enthousiast bent, want voor je het weet gaat het fout. Met een zware training is niks mis, maar soms is zwaar gewoon té zwaar. Luister goed naar je lichaam en pas daar je training op aan. Als je even wat minder gesport hebt of zelfs een tijd helemaal niet, is het dan ook niet verstandig om meteen voluit te gaan. Je moet jezelf natuurlijk wel uitdagen, maar als het lijf tegensputtert is het tijd om het rustiger aan te gaan doen. 5 signalen dat je training te zwaar is.

1. Je voelt je uitgeput
Als je veel traint en je lichaam niet voldoende tijd geeft om uit te rusten, kan het zijn dat je je uitgeput voelt. Heb je last van zware benen en heb je te weinig energie om je dagelijkse taken uit te voeren? Neem rust en geef je lichaam tijd om te herstellen. Plan niet meer dan drie intensieve work outs per week met minstens een dag herstel er tussen.

 
2. Je hebt constant ‘pijntjes’
Heb je na het sporten last van je botten, gewrichten en spieren? Dan heb je waarschijnlijk te lang of te intensief gesport. Dit komt vooral voor bij duursporters. Klachten aan botten, gewrichten en spieren kunnen ook ontstaan door een verkeerde techniek. Let hier dus ook goed op.

 
3. Je weerstand is lager
Overtraining en extreme inspanning verlagen de weerstand. Mensen die veel trainen zijn vaak erg vatbaar voor ziekten. Ook duurt het vaak langer voordat ze herstellen van een griep of verkoudheid.

 
4. Je hebt een verhoogde hartslag
Als je intensief sport, loopt je hartslag al snel op naar 160 tot 180 slagen per minuut. Hoe zwaarder de inspanning, hoe hoger de hartslag. Een verhoogde hartslag (hoger dan wat normaal is voor je) in rust of tijdens het sporten kan een teken van overtraining zijn. Ook als je hartslag lang na je training verhoogd blijft, kan een teken zijn dat je te veel sport.

 
5. Je bent chagrijnig
Te veel sporten en niet genoeg tijd nemen om te herstellen kan grote schommelingen in de hormoonspiegels veroorzaken, waardoor je prikkelbaar, humeurig en chagrijnig kan zijn. Sommige mensen zijn zelfs niet meer in staat zich te concentreren.

Gezondheidsnet