Fysiotherapeuten meten patiëntervaringen met nieuwe vragenlijst

Met patiënten, fysiotherapeuten en zorgverzekeraars ontwikkelde het NIVEL een vragenlijst voor het meten van patiëntenervaringen met fysiotherapie (PREM Fysiotherapie) in opdracht van Stichting Miletus.
Patiënten waren betrokken bij het in kaart brengen van de belangrijkste kwaliteitskenmerken en bij het uittesten van de vragenlijst. De PREM Fysiotherapie bestaat uit 17 vragen en is geschikt om de ervaren kwaliteit van de fysiotherapie te meten en te vergelijken tussen praktijken in de eerstelijnszorg.

PREM Fysiotherapie
Een Patient Reported Experience Measure (PREM) is een vragenlijst die de ervaringen van patiënten met de zorg in kaart brengt. De PREM Fysiotherapie bestaat uit 17 vragen, waaronder 9 kernvragen verdeeld over drie onderwerpen: ‘Contact met de fysiotherapeut’, ‘Behandelplan’, en ‘Praktijk’. Daarnaast telt de vragenlijst 4 beoordelingsvragen, 2 open vragen en 2 achtergrondvragen. Deze vragenlijst is geschikt om patiëntervaringen met fysiotherapie te meten en om de ervaren kwaliteit van fysiotherapie te vergelijken tussen praktijken.

Belangrijkste kwaliteitskenmerken
In focusgroepen is aan patiënten gevraagd wat zij belangrijke kenmerken van fysiotherapie vinden. Dit gaf inzicht in belangrijke kwaliteitsaspecten en de formuleringen die patiënten zelf gebruiken. Deze onderwerpen zijn door diverse partijen en patiënten geprioriteerd. De belangrijkste kenmerken van goede fysiotherapie zijn volgens patiënten de deskundigheid en kennis, een behandelplan op maat en het serieus genomen worden door een fysiotherapeut die goed naar hen luistert.

Begrijpelijke vragenlijst
Op basis van focusgroepsgesprekken en bestaande vragenlijsten is een conceptvragenlijst opgesteld die vervolgens is uitgetest in twee rondes cognitieve interviews. Dit resulteerde in een duidelijke en volledige vragenlijst. Met vragen die de beleving van patiënten verwoorden, over dingen die zij het meest belangrijk vinden voor de ervaren kwaliteit van de fysiotherapie.

Betrouwbare en valide vragenlijst die verschillen meet
De PREM Fysiotherapie is betrouwbaar, valide en onderscheidend. Dit blijkt uit een kwantitatieve test waarbij de vragenlijst door 3.673 fysiotherapiepatiënten van 52 praktijken is ingevuld. Uit de hoge gemiddelde scores en het hoge waarderingscijfer (gemiddeld 8,8; 8,5‐9,0 per praktijk) blijkt dat patiënten over het algemeen heel positief zijn over hun fysiotherapie. Toch zijn er ook verschillen tussen praktijken, vooral wat betreft de praktijkkenmerken (‘Praktijk’).

Vragenlijst beschikbaar

Vanaf 2017 wordt deze vragenlijst landelijk ingezet in de eerstelijns fysiotherapie. Kijk voor meer informatie op www.patientervaringsmetingen.nl.

Opdrachtgever
Stichting Miletus. Per 1 januari 2017 zijn de activiteiten van Stichting Miletus overgegaan in het Programma Kwaliteit van Zorgverzekeraars Nederland, www.zn.nl.

Nivel

ervaring fysiosportief-juni-2020.jpeg.001

De leukste ervaring bij fysiosportief in juni 2020

Elke dag weer doen wij flink ons best om iedereen die voor ons kiest zo goed en zo snel mogelijk weer vrijuit te laten bewegen. Hierbij kunnen wij veel leren van jou! Daarom overleggen we tijden...

podcast-snijder-meijer-20-juni-2020

Luister de Snijder&Meijer podcast van 20 juni met Patrick Reinders, Pascal de Bruin en Ronald de Bont

Naast behandelen, zijn onze fysiotherapeuten Dannie Snijder en Leon Meijer gek op mooie verhalen. Daarom spreken ze regelmatig af en bespreken samen, of met een goeie bekende de afgelopen week, hun e...

groningen-dry-needling-fysiosportief

Dry Needling uitgelegd door Marle

Marle, zit Roos daar nou een naald in een kuit te prikken?! Ja. We noemen dat dry needling en het is een behandelmethode om pijnpunten in je spieren te verminderen. Ik leg je graag uit hoe het werkt...