Kinderfysiotherapie in Groningen

Kinderen zijn kleine mensen, maar geen kleine volwassenen. Kinderfysiotherapie is daarmee een ander vak dan fysiotherapie voor volwassenen. Kinderen in de leeftijd van 0-18 jaar kunnen terecht bij onze kinderfysiotherapeut voor advies en behandeling. De motoriek, maar ook de cognitieve mogelijkheden van kinderen zijn voortdurend aan verandering onderhevig door groei en ontwikkeling. Door te bewegen/spelen ontwikkelen kinderen hun zintuigen en motoriek en groeien zo op tot volwassenheid.

Bij sommige kinderen is er sprake van een vertraagde of afwijkende motorische ontwikkeling. Tevens kunnen er klachten zijn aan spieren of gewrichten die er bijvoorbeeld voor zorgen dat je kind niet pijnvrij kan spelen/sporten. Behandeling van deze problematiek vraagt een specifieke benadering die aangepast is aan de eigen ontwikkeling van het kind. De sociale context van het kind speelt in de ontwikkeling steeds een grote rol en wordt waar mogelijk bij de behandeling betrokken.

Kinderfysiotherapie voor motorische ontwikkeling

Bij jonge kinderen speelt de motoriek een belangrijke rol in de ontwikkeling. Op veel gebieden van de ontwikkeling heeft het kind motorische vaardigheden nodig. Bij het ontdekken van de wereld is het noodzakelijk dat je kunt bewegen. Bij het onderzoeken van de wereld moeten kinderen dingen kunnen pakken en vasthouden. Kinderen zijn nieuwsgierig en willen tijdens deze zoektocht dingen betasten en verplaatsen. Het spreekt voor zich dat voor al deze handelingen motorische vaardigheden noodzakelijk zijn, maar ook de ontwikkeling van spraak en het uiten van emoties vraagt om motorische vaardigheden. De motorische ontwikkeling is dan ook nauw verbonden met de andere ontwikkelingsgebieden. Kortom, problemen in de motorische ontwikkeling kunnen een grote invloed hebben op de gehele ontwikkeling van een kind.

Wanneer er problemen zijn in de motorische ontwikkeling, dan hebben deze kinderen vaak meer oefening nodig om een bepaalde vaardigheid onder de knie te krijgen. Of zij moeten leren met minder mogelijkheden zo optimaal mogelijk te functioneren. Onze kinderfysiotherapeut Olga begeleidt samen met jou als ouder je kind bij het stimuleren van de benodigde vaardigheden. We oefenen in een kindvriendelijke omgeving, waarbij het oefenmateriaal is aangepast op het ontwikkelingsniveau van je kind.

Kinderfysiotherapie voor sportblessures

Sporten is gezond, een nadeel van sporten is dat een kind kans heeft op sportblessures. Om de optimale behandeling van het sportende kind te geven werkt onze kinderfysiotherapeut Olga nauw samen met onze sportfysiotherapeut Leon Meijer om je kind snel terug te brengen naar het verantwoord hervatten van zijn of haar sport. We begeleiden jouw kind door middel van oefeningen, training, advies en door inzicht te geven in de belasting en belastbaarheid van het lichaam.

Daarnaast werken we ook samen sportartsen, podotherapeuten, kindermanueeltherapeut en overleggen graag met de trainer/coach van je kind. Ook maken wij gebruik van echografie zodat spieren en pezen, indien nodig, goed in kaart gebracht kunnen worden.

Lees onze informatiefolder over fysiotherapie bij het sportieve kind

Kinderfysiotherapie voor hoofdpijn

Hoofdpijn komt in tegenstelling tot wat veel mensen denken best vaak voor bij kinderen. Jonge kinderen kunnen moeilijk aangeven of zijn hoofdpijn hebben maar van alle kinderen ouder dan 6 jaar heeft de helft minstens twee keer per jaar last van hoofdpijn. De meest voorkomende hoofdpijnvormen zijn de spierspanningshoofdpijn en migraine. Olga zal samen met jou en je kind op zoek gaan naar waar de hoofdpijn vandaan komt.

Mogelijke oorzaken kunnen bijvoorbeeld zijn; vermoeidheid, aanhoudende spanning of stress, een verkeerde houding of een teveel aan prikkels. In overleg en als het nodig is, kan een van onze manueel therapeuten onderzoeken of de hoofdpijn vanuit een probleem in de nek of de wervelkolom voortkomt.

Met kinderfysiotherapie kunnen wij bijvoorbeeld helpen bij

Kinderen van 0-8 jaar
  • Moeizame of traag verlopende motorische ontwikkeling
  • Niet gaan kruipen, zitten, lopen